2013 m. pradėta diegti Olweus patyčių prevencijos programa. Ši programa paremta daugybe mokslinių tyrimų, be to, ji efektyviai mažina patyčių atvejų skaičių mokyklose. Ši programa taip pat padeda paversti mokyklą saugesne ir geresne vieta, kurioje mokiniai gali ramiai mokytis.
Apie „Olweus“
Norvegijoje sukurta ir jos autoriaus bei patyčių tyrimų pradininko ir eksperto prof. Dan Olweus vardu pavadinta programa 2008 m. atkeliavo ir į Lietuvos mokyklas. D. Olweus, tyręs agresyvų vaikų elgesį Norvegijoje, sukūrė ir pagrindė savo teorijas apie patyčių mitus ir realybę. Olweus programa buvo ir tebėra sėkmingai taikoma Norvegijos, JAV, Švedijos, Islandijos, Anglijos, Škotijos, Airijos, Olandijos, Vokietijos, Australijos, Japonijos mokyklose.
Olweus programos tikslas – mažinti patyčias mokykloje, mokant personalą pastebėti, atpažinti bei tinkamai reaguoti į patyčias.
Apie Olweus patyčių prevencijos programą Lietuvoje.
Olweus programą nuo 2008 m. bendrojo lavinimo mokyklose diegia ir įgyvendina Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras. Ši programa yra įtraukta į Nacionalinės smurto prieš vaikus prevencijos ir pagalbos vaikams 2008-2010 m. programos įgyvendinimo priemones. Šiandien Olweus programoje jau dalyvauja 29 bendrojo lavinimo mokyklos iš Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos regionų. Planuojama iki 2010 m. į programą iš viso įtraukti 90 Lietuvos mokyklų. Kiekvienai jų yra priskiriamas kompetentingas kuruojantis instruktorius. Programa kiekvienoje mokykloje diegiama 18 mėnesių. Mūsų mokykla pradėjo įgyvendinti programą 2013 m. rugsėjo mėnesį.
Olweus programos tikslas ir trys vykdymo lygiai:
Mokyklos aplinka pertvarkoma taip, kad mažėtų galimybės patyčioms atsirasti, mažėtų aukų kančios, ir gerėtų mokinių tarpusavio santykiai
1. Mokykloje instruktorius įvertina problemos mastą surengia konferenciją padeda perrašyti mokyklos taisykles suburia supervizijų grupes moko, kaip stebėti vaikų elgesį ir į jį reaguoti dalyvauja koordinacinėje grupėje.
2. Klasėje mokytojai rengia mokymo planą, kuriame akcentuojamas bendravimas kas savaitę veda klasės valandėles nustato klasės elgesio taisykles, baudžia už nepriimtiną elgesį susitinka su mokinių tėvais.
3. Individualiai visi darbuotojai pastebi patyčias ir užkerta joms kelią aptariami su patyčiomis susiję įvykiai paaiškinama skriaudėjams, koks elgesys nepriimtinas siekiant pakeisti elgesį, naudojami vaidmenų žaidimai.
Keturi pagrindiniai programos principai:
1. Patyčių stabdymas – suaugusiojo atsakomybė ir pareiga.
2. Mokytojai itin daug šilumos ir dėmesio skiria mokiniams, įsitraukia į jų veiklas.
3. Mokykloje yra susitarta dėl teisingų ir tvirtų ribų nepriimtinam elgesiui, ir kai jos pažeidžiamos, metodiškai naudojamos neagresyvios bausmės.
4. Kiekvieno mokyklos darbuotojo kompetencija – atpažinti patyčias bei gebėjimas tinkamai į jas reaguoti.
Olweus patyčių prevencijos mokyklose organizavimo sistema:
Mokyklos koordinacinė grupė:
Vadovauja Olweus programos diegimui
Pataria mokyklos direktoriui, atstovauja Programai bendruomenėje, tėvų susitikimuose ir t.t.
Darbuotojų mokymo ir supervizijų grupės:
Padėties ir situacijų analizė tarpusavyje: galimybė pasidalinti savo patirtimi ir padėti vienas kitam
Supervizijos grupių vadovai ir mokyklos koordinatorius:
Veda susitikimus darbo valandomis per visą diegimo laikotarpį, 90 minučių kas antrą savaitę Tvarko praktines užduotis: išdalina medžiagą, organizuoja patyčių apklausą ir t.t.
Programos taikymas visoje mokykloje
Mokytojai ir kiti mokykloje dirbantys asmenys apmokomi taikyti ir naudoti programą sprendžiant patyčių problemą.
Mokyklos Patyčių prevencijos koordinacinis komitetas prižiūrės ir kontroliuos programos įgyvendinimo procesą.
Mokiniai turs užpildyti klausimyną, kuriuo bus renkama informacija apie patyčių atvejų skaičių ir patyčių pobūdį bei formą jūsų mokykloje.
Visi mokiniai privalės laikytis šių keturių prieš patyčias nukreiptų elgesio mokykloje taisyklių:
1. Mes nesityčiosime iš kitų
2. Mes stengsimės padėti tiems, iš kurių tyčiojasi kiti
3. Mes stengsimės bendrauti su tais, kurie yra atstumti
4. Jei sužinosime, kad iš ko nors tyčiojamasi – pasakysime suaugusiems ir mokykloje, ir namuose.
Mokyklos darbuotojai stengsis užtikrinti, jog visos vietos mokykloje, kuriose dažniausiai įvyksta patyčios, būtų nuolat stebimos.
Bus organizuojami visos mokyklos mokinių tėvų susirinkimai ir renginiai, skirti mokiniams bei jų tėvams.
Programos taikymas klasėje
• Mokiniams bus aiškinamos ir dėstomos keturios prieš patyčias nukreiptos elgesio mokykloje taisyklės.
• Bus organizuojamos klasės valandėlės, per kurias mokiniai galės pasikalbėti apie tai, kas yra patyčios. Mokiniai sužinos, kodėl vyksta patyčios. Jie taip pat sužinos, kad patyčių atveju (jei tapo patyčių liudininku ar nukentėjo nuo jų) geriausia kreiptis pagalbos į suaugusįjį.
• Mokytojai naudos teigiamą pastiprinimą, jei mokiniai laikysis prieš patyčias nukreiptų taisyklių, jei taisyklių nebus laikomasi, mokiniai gali tikėtis neigiamų pasekmių už netinkamą elgesį.
• Mokytojai stengsis paversti klases jaukia ir saugia vieta mokiniams.
Individualus darbas su mokiniais, kurie tyčiojasi iš kitų, ir su tais, kurie nukentėjo nuo patyčių
• Mokytojai ir kiti mokykloje dirbantys asmenys bus apmokyti, kaip susitvarkyti su patyčių situacija ir kaip reikėtų dirbti su mokiniais, kurie su ja susiję.
• Mokiniai, kurie tyčiojasi iš kitų, turėtų kuo greičiau sulaukti neigiamų savo elgesio pasekmių.
• Mokyklos darbuotojai turėtų palaikyti mokinius, kurie tapo patyčių objektais. Jiems bus paaiškinta, kaip elgtis, kad patyčios liautųsi.
• Mokytojai ar kiti mokyklos darbuotojai susitiks su mokinių, kurie tyčiojosi, ir tų, kurie tapo patyčių aukomis, tėvais.
Darbas bendruomenėje
Mūsų mokykla ieškos būdų, kurie padės bendradarbiauti su bendruomenės nariais ir propaguoti bei skatinti prieš patyčias nukreiptą politiką bendruomenėje.